Az élet íze

...több, mint büfé



„Lehet betegen is egészségesen élni” – mondja Györgyi, a Kútvölgyi Kórház büféjének megújítója, tulajdonosa és vezetője. Bio almalét iszogatunk a büfé galériáján. Miközben egy delfin úszik el a fejünk felett a tévé képernyőjén, mi a büfé „ars poeticájáról” beszélgetünk. Egy hely, amelynek filozófiája van. Nem ilyen kórházi büfékhez szoktam.

Barátságos, szinte kávéházi környezet, ahol az egészséges életmódra koncentrálva tervezik meg a választékot. Soósné Györgyi az egészség nyugodt szigetét szeretné megteremteni a betegek számára, és egy békés, nyugodt pontot az orvosok, ápolók és dolgozók rohanó hétköznapjaiban. Ezt csak kiváló minőségű ételekkel és italokkal lehet megtenni, sok empátiával és érzékeny odafigyeléssel.

A betegség kiszolgáltatottá tesz. Ilyenkor különösen vágyunk a gondoskodásra, fokozott igényünk van a figyelemre és kényeztetésre. Ráadásul az ember a betegségben szembesül saját magával, eddigi életével és életvitelével, s legfőképpen azzal, hova is vezetett mindez. A beteg ember és a környezete nyitottabbá válik minden újra, elgondolkodik.

Ilyenkor – ha megbetegszünk, esetleg kórházba kerülünk – természetes és elkerülhetetlen a változás. Változtatni akarunk életmódunkon, életszemléletünkön. Az első lépés a szándék. Utána jön az útkeresés. keressük az információkat, a társakat a változásban, a támogatókat, akik segítenek abban, hogy újra felépítsük, immár tervszerűen, egészségtudatos életünket. A legnehezebb pont, hol induljunk el, hogy lépjünk át már amúgy is sérült kényelmi zónánk határain. „Másképp kell étkeznünk, többet fogunk mozogni, és nem engedünk utat a stressznek életünkben!” – gondoljuk ilyenkor. Aztán jön a következő lépés: hol is induljunk el. „Majd otthon,” – kezdődik az első halogatás, mert nem is feltételezzük, hogy már a kórházban lehetőségünk van elkezdeni életünk, életmódunk megújítását.

  • A Kútvölgyi mindkét büféjében az egészséges életmódhoz kapcsolódó ételek és italok, kiegészítő termékek mellett életmód-irodalmat találnak a vendégek. Azt gondolod, hogy a betegség az egyik legjobb motiváció a változásra?
  • Ez az egyik motivációs tényező. A betegség is az élet része, ezt nem érdemes másképp felfogni. Ha az ember megbetegszik, s ezt az élet részeként fogja fel, akkor természetesen tudja fogadni a megváltozott állapotot. Ez pedig azt jelenti, hogy természetesen éljük meg a betegséget. Ezután az életünk ugyanúgy folytatódik, csak más kitételekkel. Amit eddig így csináltunk, azt most másképp kell, de nem biztos, hogy rosszabb lesz ettől. Megélhetjük mindezt kalandnak, ami azt jelenti, hogy a betegség és a változtatás kihívás, s az én feladatom, hogy eleget tudok-e tenni a kihívásnak. Nem dőlt össze a világ, csak éppen másképp kell folytatnom az életemet a jövőben. Ez pedig az egészséges életmódot, az egészség választását jelenti. Ehhez azonban segítség is kell. Az ember bekerül a kórházba, és egyedül marad a legjobb ápolás mellett is. A kórház a betegségről szól. Éppen ezért akarok én itt, a Kútvölgyiben egy olyan helyet teremteni, ami éppen ebben a nehéz helyzetben jelent az emberek számára alternatívát. Ez itt a választás lehetősége, a nyugalom szigete, ahol bárki jól érezheti magát. Az pedig külön öröm számomra, hogy ezt az elgondolást, ezt a koncepciót a kórház vezetése is támogatja, fontosnak tartja.

    A kórházi büféktől, valljuk be, nem várunk sokat. Szegényes választék, esetleges kiszolgálás, a környezet pedig említésre sem méltó. Miért is törnék magukat, gondolom én, mint kívülálló, hiszen közönségük mindig lesz, amíg a kórház és rendelő működik. Éppen ezért élvezem annyira ezt a másfajta hozzáállást, amit a Kútvölgyiben tapasztalok. Fura nekem ez az erkölcsi alapokra épített üzleti vállalkozás. Mert vállalkozás ez is, csak éppen más alapállásból fejlődik, mint az megszokott.

    Magam is megéltem az életmódváltással járó nehézségeket és örömöket. – mondja Györgyi. – Egyél, mozogj, mindig annak megfelelően, amit a szervezeted és a jelen életed igényel. Ez nagyon sok változással és sok új ismeret, készség elsajátításával jár. Szeretnénk segítséget nyújtani azoknak, akik bejönnek hozzánk. Ez egyszerre üzleti szempont, meg nem is. Mert az embereknek nagy szükségük van arra, hogy odafigyeljenek rájuk, hogy néha egy kicsit lecsendesüljenek, csak maguk és csak önmaguk lehessenek. Ha valaki egyszer megérzi annak az ízét, hogy itt mindig van valaki, aki vele foglakozik, akkor az biztosan vissza fog jönni hozzánk. Mi örömmel figyelünk oda a vendégeinkre, megmutatjuk, hogy lehet másképp étkezni, megmutatjuk ennek a módját is, lehetősége van kipróbálni, hogy bizony az egészséges vagy éppen bioételek és italok ugyanolyan finomak, mint egészségtelenebb társaik. S ez a tapasztalás vonatkozik mindenkire, nemcsak a betegekre, hanem a kórház és rendelő munkatársaira – orvosokra, ápolókra és minden dolgozóra..Mindenkire, aki érzi, hogy ebben a rohanó világban, az ehhez alkalmazkodó életmóddal szemben lehetséges egy egészségesebb életforma is. A mi kínálatunk arról szól, hogy gondolkozz el, mit eszel, mit iszol, hogyan hat ez rád, hogyan befolyásolja mindez a te állapotodat. Ez egyszerre emberi és üzleti hozzáállás is. A mai tetteink befolyásolják a holnapi egészségi állapotunkat. Talán azt gondolod, hogy túl nagy jelentőséget tulajdonítok egy büfének, de hidd el, a mi világunkban még inkább igaz, hogy az étkezés az egyik legfontosabb része az életünknek. Mi egy lehetőséget, egy választást kínálunk, a döntést mindenki maga hozza meg. Ez azt jelenti, hogy valóban választékot és választást kínálunk. Tehát nem akarunk ízlésdiktatúrát, nem akarjuk rákényszeríteni az emberekre, hogy csak a mi elképzeléseink szerint étkezzenek, így természetesen a hagyományos kínálatot is megtalálja az, aki azt szeretné.
  • Mit jelent a szlogenetek: „több, mint büfé”?
  • Talán amit elmondtam, abból kiderült, hogy itt mi szélesebb körben gondolkodunk, mint egy hagyományos büfészolgáltatás. Fontos számunkra, hogy ha betér ide valaki, akkor abban az akár 5-10 percben, amikor itt van, ne csak bekapja azt a sütit vagy salátát, de az az 5-10 perc valóban legyen az övé. Tudja, hogy itt csak érte van, róla szól minden, s legyen helye és tere a megnyugvásra. Tehát ebben is többnek érezzük magunkat egy egyszerű büfénél. Másrészt meg nálunk nemcsak szendvicsek és ételek-italok kaphatók, de minden, amire szüksége lehet bárkinek, aki kórházba kerül – a piperedolgoktól az étrendkiegészítőkig. S ami a legfontosabb, hogy abban az 5 percben vagy fél órában, amít a vendégeink nálunk töltenek, biztosan megkapják azt a kedvességet, a mosolyt, ami ugyanúgy a szolgáltatásunk része. Odafigyelünk arra, hogy ha a vendégünk igényli, megkapja a szükséges tanácsokat is, vagyis hogy itt ez a szendvics, de van ez a bio üdítő, s erre meg erre ajánlják. Nyugodtan mondhatom, hogy gyakorlatilag egy mini biobolt kínálatából is válogathatnak a vásárlók.
    Persze a mi szolgáltatásunk nem korlátozódik a büfére mint helyszínre, mert a betegek, hozzátartozók és a dolgozók telefonon is megrendelhetik a kiválasztott ételt és italt, s mi felvisszük a szobájukba a megbeszélt időpontban. Ha valami különleges kívánsága van a vendégnek, akkor azt másnapra beszerezzük számára, folyamatosan konzultálunk látogatóinkkal, s ha valamiről kiderül, hogy többen szeretnék, azt felvesszük az állandó termékeink, szolgáltatásaink közé.
  • Ha valaki bekerül egy kórházba, és már kicsit jobban van, akkor több időt szánhat önmagára, nagyobb igénye van arra, hogy kimozduljon a betegszoba betegséget sugalló környezetéből. Igénybe veszik a betegek ezt a nyugalomszigetet?
  • Sem a betegek, sem a dolgozók nem szoktak hozzá, hogy a kórházi büfének ilyen meleg, barátságos hangulata van. Azt szokták meg, hogy csak leszaladnak, és bekapnak valamit. De a mi szigetünk azt is nyújtja a számukra, hogy hangulatos környezetben, nyugodt légkörben akár egy-egy szép természetfilmet is megnézhetnek, hogy leülhetnek, és csak olvasgatnak vagy beszélgetnek, és ezt igénylik is a hozzánk járó emberek. Szeretik ezt a hangulatot, és isszák magukba, mert boldogok, hogy velük foglalkozunk, legyen az orvos, beteg vagy hozzátartozó. Az embereknek igényük van arra, hogy a máshol meg nem kapott odafigyelést és gondoskodást valahol pótolják. Mi pedig nem rohanunk, és valóban odafigyelünk.
  • Mi volt eddig a legnagyobb sikerélményed?
  • Bejött hozzánk a múltkor egy 80 éves professzor, és azt mondta nekem, hogy a büfé visszanyerte a régi fényét. Hát ettől kivirágzott a lelkem!

    Kívánom magunknak, hogy sok ilyen sziget legyen az életünkben, ne csak a kórházban, de a kórházon kívül is.